FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/11/2017

Har jag rätt till kompensation för bortskänkt giftorättsgods vid bodelning?

hej om jag och min fru är på väg att skilja oss men ännu inte skrivit under skilsmässa papperna och hon överför 200.000 från hennes konto i form av gåvobrev till sin syster men vi i efterhand märker det när vi håller på att reda ut vem som får vad och hur mycket vi är berättigade var i giftorättsegendom med våran bodelningsförrättare. vad händer då ifall jag kräver min andel av de pengarna? vad blir svaret?

Lawline svarar

Hej och tack för at du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Äktenskapsbalken.

Inledningsvis framgår det av 10 kap 1§ att makars giftorättsgods ska ingå i bodelning. Vidare är en makes egendom giftorättsgods så länge det inte räknas som enskild egendom. Det framgår av 10 kap. 2 § vad som räknas som enskild egendom, exempelvis något en make fått genom testamente med villkor att det ska vara enskild egendom.

Vid bodelningen ska det som återstår av giftorättsgodset efter avdrag för skulder gjorts läggas samma och därefter delas lika mellan makarna. 11 kap. 3 §.

Har den ena maken utan den andres samtycke inom tre års tid innan talan om äktenskapsskillnad väcks minskat sitt giftorättsgods genom att skänka bort någon del av denna genom gåva så ska vid bodelningen beräknas så som att värdet av det bortskänkta giftorättsgodset hade ingått i den makens giftorättsgods. Vikt är att gåvan inte ska kunna anses vara i en obetydlig omfattning. Detta framgår av 11 kap. 4 §.

Förenklat innebär det att om din maka har inom tre års tid utan ditt samtycke skänkt bort en gåva av betydande omfattning, i ditt fall kan 200 000kr anses vara betydande, så att hennes giftorättsgods minskas så kommer vid bodelningen din lott beräknas som att hon fortfarande innehar denna summa i sitt giftorättsgods. På så sätt kommer du vid bodelningen att få ett värde på din lott som utgår från att den bortskänkta summan pengar fortfarande finns kvar i erat giftorättsgods.

Alltså har gåvan ingått i erat giftorättsgods och utan ditt samtycke sänkts bort inom tre års tid innan ni påbörjade eran skilsmässa så bör det vara tillämpligt för dig.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om inte är du välkommen att kommentera nedan så ska jag försöka förtydliga.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare