Har jag rätt till hävning när näringsidkaren har försökt avhjälpa felet två gånger utan godtagbart resultat?

Jag har nu lämnat in min kamera för 2 gånger på service och nu tredje för reklamation, alla 3 gånger för samma fel, dvs ett laddningsfel som det står i bruksanvisningen är ett laddningsfel,

Första inlämning så "fixade" dom problemet men det kom tillbaka,

Andra inlämningen så påstår dom att det inte är något fel efter tester, och skickade tillbaka den, den startade och var igång ett tag men slutade fungera och det blev laddningsfel igen, skickade nu in den för reklamation och hävning av köp (tredje gången), jag anser att det är väsentligt fel på produkten men dom vill inte häva köp och påstår att det inte var fel på den vid andra inlämningen utan att den då bara reparerats 1 gång, jag har väl ändå rätt av konsumköplagen att kräva hävning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som privatperson köper en kamera av ett företag är du en konsument i förhållande till företaget som näringsidkare. Detta innebär mycket riktigt att konsumentköplagen blir tillämplig. Vid fel på en vara har konsumenten rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet (26 §). Om avhjälpandet inte leder till att felet åtgärdas har köparen i andra hand rätt till antingen prisavdrag eller hävning av köpet (28 §). Du har alltså rätt att häva köpet om det inte längre är aktuellt att avhjälpa felet. Enligt praxis brukar säljaren få två gånger på sig att åtgärda felet, men det är ingen definitiv gräns. Det är svårt att med säkerhet säga om du har rätt att häva köpet i dagsläget, men om felet inte har åtgärdats efter att du får tillbaka den nu har de försökt avhjälpa felet två gånger (om gången de endast utförde tester inte räknas in) har du rätt till hävning enligt praxis.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare