FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/03/2022

Har jag rätt till halva fritidshuset vid en skilsmässa?

Hej!

Jag träffade min man för 8 år sedan. Vi blev officiella sambos för lite mer än 5 år sedan och gifte mig med sambon för 4 år sedan. Vi har en 3-åring och en 5-åring tillsammans. Maken har ett barn sedan tidigare som är 13 år gammal.

Maken hade ett fritidshus som han köpte innan vi träffades. Vi har inte skrivit ngt förord för att tanken är att vid ev skilsmässa ska hälften av stugan vara min och han ska lösa ut mig. Detta då vi har delad ekonomi och en betydande del av våra utgifter går till fritidshusets löpande kostnader, renoveringar och arbete som tillsammans läggs ned på huset.

Har jag rätt till halva stugan vid ev skilsmässa? Behöver han lösa ut mig för halva värdet av den vid en separation eller har vi tänkt fel. Vi har båda tagit livförsäkringar för att vid ev dödsfall av partner, så ska jag kunna lösa ut makens son från stugan. Vad har makens son rätt till om min make dör?

Har jag missat ngt i denna planering och är det ngt testamente vi bör skriva förutom detta. I övrigt har vi inget sparande eller gemensamma tillgångar förutom våra bilar. Bor i hyreslägenhet.

Mvh/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill veta dels vem som tar över fritidshuset vid eventuell skilsmässa, dels vad din makes tidigare son har rätt till i arv om din make dör. För att besvara dessa frågor kommer jag att gå in i Äktenskapsbalken samt Ärvdabalken.

Har du rätt till halva stugan vid en eventuell skilsmässa?

För att kort besvara frågan, ja du har rätt till halva stugan. En fritidsstuga räknas inte som en gemensam bostad om den används huvudsakligen för fritidsändamål och då görs ingen behovsprövning om vem som bäst behöver huset (7 kap 4 § fjärde stycket Äktb) Eftersom du och din make inte har skrivit äktenskapsförord om att fritidsstugan ska vara din makes enskilda egendom så är den giftorättsgods, (7 kap 1 § samt 7 kap 2 § första punkten Äktb). Giftorättsgods är den egendom som ingår i en bodelning om du och din make skiljer er eller om någon av er avlider, medan enskild egendom inte ingår i en bodelning. Det verkar som att du och din make är överens om att fritidsstugan skall tillfalla din make vid en bodelning med anledning av skilsmässa, och då gäller precis som ni har tänkt att din make får lösa ut dig med halva värdet. Detta kan han göra antingen genom pengar eller överlämnande av annat giftorättsgods som motsvarar värdet på din del av stugan.

Vad ingår i en bodelning när din make dör?

Förutsatt att du och din make fortfarande är gifta skulle först en bodelning ske där ert giftorättsgods ingår, (9 kap 1-2 § Äktb). Jag tolkar det som att du är förmånstagare för din makes livförsäkring och då är detta belopp inget som skall ingå i bodelningen utan det betalas ut direkt till dig, (14 kap 7 § FAL). Era bilar och hyreslägenheten ska dock ingå i bodelningen, men hyreslägenheten kommer ges till dig eftersom en bostad ska tillfalla den som är i bäst behov av den, (11 kap 8 § ÄktB). Den del som tillfaller din makes dödsbo kallas kvarlåtenskap, vilket är giftorättsgodset efter bodelningen och hans enskilda egendom.

Vad får din makes son i arv?

Du ärver hans kvarlåtenskap vid bortgången vilket innebär att du även ärver era gemensamma barns arv, (3 kap 1 § ÄB). Den del av kvarlåtenskapen som varje arvinge har rätt till att ärva enligt lag kallas för arvslott. Din makes son är ett särkullbarn eftersom han inte är ert gemensamma barn och han har då rätt till att få ut sin arvslott direkt efter din makes bortgång, (3 kap 1 § ÄB). Han kan dock välja att avstå från att ta ut sitt arv direkt och får då ut arvet efter din bortgång, (3 kap 9 § ÄB). Eftersom både era gemensamma barn och din makes son är bröstarvingar till din make har de rätt att få ur lika stor del av din makes arv, det vill säga ⅓ var, (2 kap 1 § ÄB).

Bör ni skriva något testamente?

Det beror på om ni vill förändra arvskiftet på något sätt. Utan ett testamente faller arvskiftet tillbaka på den legala arvsordningen i Ärvdabalken som jag ovan har beskrivit. Vill ni att någon särskild egendom ska tillfalla en särskild arvtagare kan det vara bra att upprätta ett sådant testamente. Det är dock viktigt att komma ihåg att det aldrig går att testamentera bort en bröstarvinges rätt till sin laglott, vilket är hälften av arvslotten. Era gemensamma barn och din makes son kan således aldrig bli arvslösa.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och har du någon ytterligare fråga är du varmt välkommen att kontakta oss igen!

Vänliga hälsningar,

Elise EngströmRådgivare