Har jag rätt till garanti efter felaktig reparation har skett?

Hej

Jag har köpt en bil och den fick ett fel efter 2,5 år och inom garantitiden(5 år) för bilen. Tillverkaren bytte ut delen som orsakade felet och allt blev bra. Nu, efter ytterligare 2,5 år återkommer samma fel. Vad är mina rättigheter? Är det att betrakta som att det ursprungliga felet inte åtgärdades ordentligt och att det ska lösas under garanti? Är reklamationstiden förlängd på den utbytta delen? Hur länge i så fall?

Tack för hjälpen

Kalle

Lawline svarar

Hejsan!

Först regleras dina rättigheter i garantin angående huruvida felaktig reparation omfattas av denne, det följer av 3§ konsumenköplagen. Om inte garantin ger ett bättre skydd än lagen så gäller lagen.

Kort och gott kan man säga att det ska betraktas som att det ursprungliga felet inte åtgärdades ordentligt och att det ska lösas under garantin. Man kan säga att "garantitiden förnyas". Om inte garantin reglerar sådant fel ska det åtgärdas enligt konsumentköpslagen som stadgar att du har rätt till avhjälpning, dvs reparation, 26§ konsumentköplagen. Om detta inte kan ske pga säljarens motvillighet kan du häva avtalet eller begära prisavdrag, 28§ konsumentköplagen.

Jag rekommenderar dock att du pratar med säljaren först och ser dina möjligheter inom deras garanti. Annars ska du ha rätt enligt lag, till reparation.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare