Har jag rätt att upphäva köpet av ny barnvagn?

Har jag rätt att upphäva köpet av en ny barnvagn?

Hej,

Jag köpte en ny barnvagn från online butik i höstas och började använda den i januari i år ca 4 veckor efter mitt barns födelse. Vagnen började krångla direkt genom att bromsen låste av sig själv under promenaden. Allt eftersom blev saken värre och för ca tre veckor sedan kunde jag inte fälla upp låset igen. Barnvagnen har inte varit i användning sedan dess. Jag tog kontakt med butiken och meddelade att jag inte kan vara utan en barnvagn och därför vill lämna tillbaka barnvagnen och köpa en begagnad barnvagn. Butiken svarade då att de ska rätta felet först och att de ska skicka ut en reservdel till bromsen som vi (köparen) ska byta ut själva. Vi är inte kunniga och vet inte hur det ska gå och butiken har inte heller erbjudit sig att låna ut/om leverans/reparation under den tiden.

Mvh

Yodit

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag förstår saken rätt, så vill du upphäva köpet av barnvagnen helt och är inte intresserad av att de rättar felet. Eftersom du är privatperson och du köper barnvagn i en butik – då är det konsumentköplagen som reglerar förhålladet mellan dig och försäljaren.

Är varan felaktig?
För att ha en möjlighet att häva köpet så måste det vara fel på barnvagnen. En vara i fråga om art, mängd, kvalité och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet. Om varan inte stämmer överens med detta, eller vad man med fog hade kunnat förvänta sig av varan – då anses fel i varan föreligga. (16 § Konsumentköplagen)

Av din beskrivning är barnvagnen helt klart felaktig. Det måste förväntas sig att bromsen på en ny barnvagn inte går i lås vid användning. Felet är även av väsentlig betydelse – då barnvagnen inte längre fyller sin funktion om du inte kan gå med den. Det är viktigt att påpeka att felet är av väsentlig betydelse – eftersom köpet inte går att häva om felet endast är obetydligt.

Kan du häva ditt köp?
Innan du har möjlighet att häva ditt köp då måste man se om det finns möjlighet till avhjälpning eller omleverans av varan.

I ert fall har säljaren valt att avhjälpa felet – då de har skickat ut en reservdel till er barnvagn. Om avhjälpningen innebär att felet försvinner så har man ej rätt till att häva köpet – om inte säljaren går med på det.

Ett undantag till det är ifall avhjälpandet inte kan ske utan väsentlig olägenhet för er – då kan hävning bli aktuellt igen (26 § Konsumentköplagen).

Sammanfattningsvis är det svårt att häva köpet för er, eftersom säljaren faktiskt har skickat en reservdel till er. Om det fortfarande efter bytet inte fungerar – så har ni dock rätt till hävning. Dock hade ni kunnat säga att det innebär en väsentlig olägenhet för er – eftersom ni inte vet hur ni skall byta ut den.

Mitt tips till er är att gå till butiken och prata med dem först – och se ifall de kan byta hjulet för er. Annars tryck på att det utgör en väsentlig olägenhet för er eftersom ni inte vet hur ni ska byta den – och därför har rätt att häva köpet.

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare