Har jag rätt att tar bort pass?

Hej!

Jag är anställd hos ett förtag, jobbar som behov förtaget gav mig pass under oktober månad men nu vill jag tar bort alla pass då jag har fått heltidsjobb hos annat förtag. Har jag rätt att tar bort dessa pass?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En överenskommelse mellan dig och din arbetsgivare gäller oavsett om den är skriftlig eller muntlig enligt 1 § Avtalslagen. Det framgår inte vad du har för uppsägningstid. Om det inte finns någon, kan du informera din chef om att du säger upp dig och därmed ta bort dina pass. Om du har uppsägningstid rekommenderar jag dig att ge dina pass till dina kollegor om det går, annars är du skyldig att arbeta dessa pass.

Återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare