Har jag rätt att få leveranstid på beställningsvara?

Beställt en vara som var beställningsvara. Får ingen leveranstid, bara att den levereras så snart den är i lager. Har ja rätt att få en leveranstid eller kan jag häva köpet om de inte ger mig någon?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du som privatperson har beställt en vara av ett företag, om detta inte skulle stämma kan svaret på din fråga bli annorlunda.

Eftersom du köpt en vara av ett företag blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig. KKL är tvingande till konsumentens förmån vilket innebär att om ni avtalat om sämre villkor för dig än vad som står i lagen så gäller inte dessa.

Har du rätt att få en leveranstid?

Du har ingen generell rätt att få en leveranstid av säljaren. Däremot har du rätt att få varan levererad utan onödigt dröjsmål och senast 30 dagar efter köpet, se 5 § KKL.

Kan du häva köpet?

Ifall det är så att du köpt varan på distans, exempelvis via internet, har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar, se 2 kap. 10 § lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. I sådana fall har du rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka.

Om du inte köpt varan på distans, eller om det har gått mer än 30 dagar sedan du beställde den, så har du i första hand rätt att kräva att säljaren fullgör köpet, se 12 § KKL. Om säljaren inte fullgör köpet har du rätt att häva köpet inom skälig tid efter att du framställde kravet på säljaren.

Ifall du skulle ha ytterligare frågor eller skulle behöva mer omfattande juridisk hjälp är detta något som Lawlines juristbyrå kan hjälpa dig med. I sådana fall är det bara att höra av sig till mig på axel.bellander@lawline.se så återkommer jag.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare