Har jag rätt att bo kvar i min sambos bostad om han avlider?

Hej,

Min fråga gäller följande: Jag flyttade in i min nuvarande sambos hus 2006 (vi har varit tillsammans sedan 2002). Han är ensam ägare till huset. Han har tre vuxna barn och jag har två vuxna barn. Om han skulle gå bort innan mig vad gäller då för regler för mig, har jag t.ex rätt att bo kvar eller måste jag lämna bostaden direkt? Kan vi skriva något om att jag har rätt att bo kvar t.ex ett år innan hans barn kan sälja huset?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor har ingen arvsrätt

I ärvdabalken finns regler om arv och i sambolagen finns regler som reglerar förhållandet mellan sambor. Om din sambo går bort kan du begära en bodelning av er gemensamma samboegendom (8 § Sambolagen). Till samboegendom räknas bostad och bohag som ni gemensamt förvärvat (3 § Sambolagen). Bostaden som du beskriver ingår dock inte i er samboegendom eftersom att din sambo äger bostaden sedan tidigare. Du har enligt ärvdabalken som sambo ingen självständig arvsrätt efter den först avlidne sambon. Hans barn kommer istället att ärva hans kvarlåtenskap och således också bostaden (2 kap. 1 § ärvdabalken).

En sambo kan ha rätt att överta bostaden trots att den inte är samboegendom, men endast om det kan anses skäligt (22 § Sambolagen). Generellt brukar det anses som skäligt att överta sin sambos bostad om man har barn tillsammans. Eftersom att ni inte har barn eller har haft barn tillsammans så krävs det synnerliga skäl för att du ska få överta bostaden.

Vad du kan göra

För att du ska ha rätt att bo kvar i bostaden efter din sambos bortgång krävs det att han upprättat ett testamente där han testamenterar bostaden till dig. Annars är det hans barn som ärver bostaden.

Jag skulle rekommendera dig att prata med din sambo om att eventuellt upprätta ett testamente och att ta kontakt med en jurist för vidare rådgivning. På Lawlines hemsida kan du boka tid för rådgivning.

Hoppas att du är nöjd med svaret!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare