Har jag rätt att avbeställa en produkt om leveransen är sen?

Hur lång leveranstider får näthandelsföretag ha? Beställde en.vara som levererades 1,5 månad efteråt.Hade glömt vad det vad för våra när avin.från.Postnord kom och vågade inte lösa ut paketet som sändes tillbaka till avsändaren i Danmark.Har jag inte rätt att som beställare av en vara få denna inom rimlig tid ? Har jag rätt att annullera köpet?

Lawline svarar

Hej och tack för att ställer din fråga till Lawline!

Det är konsumentköplagen som är tillämplig i och med att du som jag förstått det verkar vara en konsument (privatperson) som handlat av en näringsidkare enligt 1 § KköpL.

Om du och näringsidkaren inte ingått något särskilt avtal så är det högst 30 dagar som gäller för leveranstid och börjar från och med den tidpunkten då beställning sker 5 § KköpL. Att det tagit mer än 30 dagar för näringsidkaren innebär att det föreligger dröjsmål på säljarens sida 9 § KköpL.

Har du specialbeställt en vara bör längre leveranstid förväntas, men såklart inte hur länge som helst. Utifrån din fråga uppfattar jag det som att du beställt en vanlig vara ur företagets sortiment. Jag anser därför att 1,5 mån är för lång leveranstid.

Påföljderna för säljarens dröjsmål kan hittas i 10 § KköpL och är i följande ordning:
* Om du verkligen vill ha varan får du hålla inne betalningen som en säkerhet tills du fått varan i besittning 11 § KköpL.
* Du får även be säljaren att fullgöra köpet och leverera den hem till dig 12 § KköpL.
* Skulle förseningen vara av så stor betydelse för dig eller om du har sagt till företaget att en viss leveranstid är avgörande för att du ska ingå avtalet, får du häva ditt köp enligt 13 § KköpL.
* Du behöver alltså inte betala några extra avgifter såsom returavgift och du har rätt till skadestånd om du haft några kostnader/förluster i samband med denna försenade vara, om säljaren inte kan visa att dröjsmålet varit utom dennes kontroll 14 § KköpL.

Mitt råd är därför att kontakta företaget och meddela de om att du vill avbeställa varan pga. att leveranstiden varit alltför lång. Oftast löser de det snabbt utan problem, men skulle det bli problem bör du kontakta ARN för ytterligare vägledning.

Jag hoppas du har fått den hjälp du sökte och jag önskar dig lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare