Har jag möjlighet att häva ett köp?

Hej, vi var i en butik i början av 2019 för att få hjälp att beställa en skänk och ett vitrinskåp (att ha ovanpå skänken). Toppskivan o listerna under finns i olika färger. Vi försökte först själv beställa, men det var oklart om de hade de delar vi ville ha fanns i samma färg. Vi kör dit får hjälp att beställa, och jag frågar den manlige personalen som hjälpt oss, om det nu är samma färg på toppskivan o listerna. Ja, får jag till svar. När sambon satt i hop skänken o packar upp vitrinskåpet, har toppskivan o listerna en helt annan färg än de på skänken. På skänken är de "potatisbruna" och vitrinskåpet är i furufärg. Vi tar 2 delar med till butiken för att visa personalen. De håller med om att det är olika färg. Det beställs nya delar. Efter en månad kommer dessa. De är då i samma olika färger som i första leveransen. Nu börjar en mejlkontakt med säljaren. Sista budet är att de har pratat med fabriken i Danmark och de påstår att de har levererat rätt. Säljaren har inte levererat det som är på ordern. Har vi möjlighet/rättighet att häva köpet? De har ju haft mer än 2 månader på sig att rätta till detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller köp av vitrinskåp med tillbehör klassas det som lösa saker och jag förutsätter att du är en konsument, och därmed är konsumentköplagen (KKL) tillämplig.

Lagen är tvingande för företaget som säljer varorna till dig, säljaren får alltså inte ge dig sämre villkor än vad som står i lagen.

Givetvis ska en vara som du köper stämma överens med vad som avtalats (16 § KKL). I detta fall verkar det dock vara klart att det föreligger ett fel eftersom säljaren redan försökt avhjälpa dig genom att det beställts nya delar.

Vilka alternativ finns det då för att få detta problem åtgärdat?

För det första har du som köpare rätt att kräva avhjälpande alternativt omleverans i första hand. I andra hand blir det eventuellt aktuellt med att häva köpet (22 § KKL). I vårat fall har säljaren provat att ge en omleverans men utan lyckat resultat.

Har du då rätt att häva köpet?

Om säljaren varken kan åtgärda felet eller leverera rätt varor till dig så kan du ha rätt att häva köpet (28-29 § KKL). För att kunna häva ett köp krävs det generellt att två saker är uppfyllda:

- Säljaren ska ha försökt avhjälpa/omleverera utan lyckat resultat och

- felet ska vara av väsentlig betydelse för dig

Vad bör du göra?

Det finns möjligheter till att häva köpet då säljaren tagit god tid på sig utan att ha levererat rätt varor enligt avtalet. Men oavsett tycker jag det är viktigt att påpeka detta till säljaren, att du vill häva köpet. Sedan är det upp till säljaren att avgöra om de accepterar detta eller om de vill ha ett nytt försök att avhjälpa dig.

Således är det svårt att säga att det finns en definitiv rätt till hävning, även om möjligheterna till hävning finns.

Som sista utväg, om tvisten inte löser sig och du anser dig felaktigt behandlad kan du anmäla ärendet till allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kostnadsfritt pröva tvister mellan konsument och näringsidkare.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare