FrågaFAMILJERÄTTAdoption02/12/2018

Har jag möjlighet att adopteras som vuxen?

Hej jag har en fråga om adoption, jag är 30 år gammal, min mamma har en svensk man och bor med honom för 5 år sedan och han vill adoptera mig så att jag kan leva med dem, eftersom han är som en far till mig eftersom han alltid hjälper mig mycket och han är en snäll person, Jag har alltid bra kommunikation med honom, nu bor jag i Sverige med dem, men jag är en illegal invandrare för ett och ett halvt år sedan och jag tänker återvända till Colombia och när jag sa till honom, han är mycket ledsen och dricker mycket , därför han vill att jag bor hos dem och han vill adoptera mig, är det möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör möjligheten för någon att adoptera en vuxen. Bestämmelserna kring detta finns i 4 kap. föräldrabalken.

Adoption av vuxen

Syftet med en adoption är att skapa eller förstärka det familjerättsliga förhållandet. I regel krävs det mer för att få igenom en adoption av en vuxen person än ett barn.

I 4 § finns bestämmelser om adoption av någon som är vuxen. Bestämmelsen säger att den som är 18 år eller äldre endast får adopteras om det finns en särskild anledning till en adoption med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera och om adoptionen även i övrigt är lämplig.

Vid bedömningen av om det finns en särskild anledning till adoption så ser man till om sökanden har uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta en relation som motsvarar den mellan barn och förälder.

För att det ska anses finnas en "särskild anledning till adoption" med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den så ska adopteras krävs det att det klart ska framgå att det finns anledning att genom adoption bekräfta ett förhållande av samma slag som det som föreligger mellan föräldrar och barn. Det är alltså inte tillräckligt att sökanden är nära släkt med den som ska adopteras eller att de har en god relation.

I ditt fall blir det avgörande om din mammas man varit delaktig i att uppfostra dig. Av din fråga framgår det som att de endast levt tillsammans i fem år, vilket tyder på att han inte varit delaktig i att uppfostra dig då du idag är 30 år. Avgörande är då vikten av den relation ni har idag och om den kan likställas med relationen mellan förälder och barn och är av syftet att förstärka det familjerättsliga förhållandet. Utifrån enbart det som framgår av din fråga framstår det inte som att kriterierna för adoption av vuxen är uppfyllda men det är domstolen som gör en bedömning av den individuella situationen efter ansökan från den som önskar adoptera.

Ansökan om adoption

Det är domstol som prövar om det är lämpligt att adoption sker. Ansökan gör av den som önskar adoptera, din mammas man i ditt fall, och anmälan görs till tingsrätten där den som sökanden vill adoptera, dig, har sin hemvist. I det fall den som sökanden vill adoptera inte har sin hemvist i Sverige så görs ansökan till tingsrätten i den ort när sökanden har sin hemvist, 12 §.

Vill ni ansöka om adoption kontaktar din mammas man sin närmsta tingsrätt för en ansökan. Ansökan kostar även 900 kr. ni kan läsa mer här.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare