Har jag blivit förtalad av min svåger?

Min svåger anklagar mig för att hotat min syster att jag ska sparka henne i magen när hon vänta barn , men jag är och har aldrig barit en våldsam person , min syster fick missfall och slulden läggs på mig då vi hade ett gräl verbalt . Nu efter 13 år sitter han fortfarande o anklagar mig för detta o förstör mitt liv . Kan jag anmäla honom för förtal då detta är osanning vilket även min syster säger att han ljuger

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag ska utreda om din svåger kan ha utsatt dig för brottet förtal samt ge råd om vad du kan göra nu.

Vad innebär förtal?

Förtal regleras i Brottsbalken 5 kap 1 § (här). Förtal innebär att man pekar ut någon som brottslig eller klandervärd eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. För att det ska vara förtal ska uppgiften nått minst en utomstående. Om man säger något kränkande direkt till den utsatte är det inte förtal, utan kan istället vara brottet förolämpning, se Brottsbalken 5 kap 3 § (här). Vid bedömningen av om en uppgift/ett påstående är tillräckligt allvarligt för att räknas som förtal utgår man från offrets perspektiv. Man utgår från vad som anses kränkande utifrån offrets perspektiv. T.ex. vad offrets umgängeskrets anser vara klandervärt beteende spelar in. Det kan vara förtal även om uppgiften är sann, så huruvida något är sant har inte någon avgörande betydelse.

Om man har lämnat en uppgift som skulle kunna utgöra förtal ska man inte dömas till ansvar om man hade skälig grund för sin uppfattning eller om man var skyldig att uttala sig (t.ex. i kontakt med myndigheter eller vid en rättegång), se Brottsbalk 5 kap 1 § 2 st (här).

Kan din svåger ha utsatt dig för förtal?

Uppgiften/anklagelsen är troligen tillräckligt allvarlig för att det ska räknas som förtal.

Du skriver att din svåger anklagar dig, och påstår att du hade sagt till din syster att du skulle sparka henne i magen när hon väntade barn. Om svågern enbart framför anklagelserna direkt till dig har han betett sig illa mot dig men det är inte förtal i lagens mening. Om han däremot påstår inför andra att du hade hotat din syster, eller sprider rykten är det förtal.

Vad du kan göra nu

Om du har fler frågor kan du ringa till Lawlines telefonrådgivning.
Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00. Om du funderar på att göra en polisanmälan gentemot din svåger rekommenderar jag att du kontaktar polisen för vidare rådgivning.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare