FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/10/2021

Har företag reklamationsrätt vid köp av vara?

Hej

Om jag köpt en vara som företag och jag inte har någon garanti! ska man då ha rätt att reklamera den om tillverkaren har levererat fel grejer så det inte går att få ihop den ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkter och tillämpligt lagrum

Jag förstår att du vill veta om reklamationsrätten även gäller för företag. Du beskriver vidare att ni har köpt en vara. Utifrån dessa omständigheter blir köplagen tillämplig, vidare förkortat KöpL. Innan jag går vidare bör nämnas att det ni eventuellt har avtalat om går före lagen. Detta innebär att om ni har avtalat om något annat avseende reklamation än det som framgår av köplagen så gäller ert avtal i första hand, 3§ KöpL.

Reklamationsrätt gäller även för företag

Vad som är att bedöma som en felaktig vara framgår av 17§ KöpL. Där stadgas bland annat att en vara är fel om den inte är ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas. Jag känner inte till alla omständigheter och det blir därmed svårt att göra en exakt felbedömning av varan, däremot låter det sannolikt som att det föreligger fel på varan utifrån det du beskriver.

Företag har liksom privatpersoner rätt att reklamera en felaktig vara, detta är en förutsättning för att kunna kräva av säljaren att de ska ersätta de felaktiga delarna. Det finns vissa krav för att en reklamation ska vara möjlig. Dels måste kunden meddela den som sålt varan att den är felaktig och detta ska dessutom ske inom skälig tid, 32§ 1 st KöpL. Vad som är att bedöma som skälig tid är en bedömningsfråga och kan skilja sig åt beroende på vilken typ av vara det rör sig om. Ni bör därför kontakta företaget som sålde varan så fort som möjligt efter att ni upptäckte felet. Ytterligare en förutsättning för att ni ska kunna reklamera varan är att reklamationen görs inom två år från dess att ni tog emot varan, 32§ 2 st KöpL. En reklamation är giltig både om den är muntlig eller skriftlig, det viktiga är att ni anger orsaken till varför varan är felaktig. Även om en muntlig reklamation är lika giltig som en skriftlig så rekommenderar jag att ni lämnar en skriftlig reklamation eftersom ni då har möjlighet att bevisa att ni har reklamerat varan om det skulle uppstå stridigheter kring den saken.

Sammanfattningsvis

Företag har som utgångspunkt rätt att reklamera en vara om fel föreligger även om det inte finns någon garanti, förutsatt att något annat inte följer av ert avtal. Ni bör således reklamera felet till säljaren, gärna skriftligen och så fort som möjligt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att återkomma med en till.

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare