Har fått 2 varor hemskickat istället för 1, kan jag behålla den andra?

Hejsan!

Jag beställde en vara ifrån ett bolag på nätet, betalade varan direkt.

När jag fick varan via posten och öppnar paketet så ligger det 2st av den varan jag bara beställde 1st av.

Är jag skyldig att göra något, eller kan jag behålla den andra varan oxå?

Det handlar om ~700:-

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du beställde varan så ingick du ett avtal med bolaget. Avtalet avser då en vara eftersom du också bara betalade för en vara. Detta innebär att om bolaget av misstag skickar 2 varor istället för 1 så har du bara äganderätt för den varan du har betalat för. Den andra varan tillhör fortfarande bolaget, så du får inte använda den.

Du har ingen skyldighet att meddela bolaget om misstaget, och du har självfallet ingen skyldighet att betala för den extra varan heller. Du har heller ingen skyldighet att skicka tillbaka den på din bekostnad. Om bolaget uppmärksammar misstaget ska du dock ha den redo för avhämtning. Och då eventuellt få skicka tillbaka den om det sker kostnadsfritt för dig.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare