Har fastighet i Spanien, hur hanteras den vid arv?

Har en fastighet i Spanien, har även ett testamente upprättat i Sverige, Är svensk medborgare och bosatt i Sverige. Hur blir arvet på den Spanska fastigheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvingar ärver all kvarlåtenskap från arvlåtaren. Det finns inga speciella regler om egendom som finns utomlands, vilket innebär att även fastigheten i Spanien ingår i kvarlåtenskapen och ska fördelas mellan arvingarna.

Den legala arvsordningen stadgar att huvudregeln är att barn ärver direkt efter sina föräldrar (2 kap. 1 § ärvdabalken). Det finns dock ett undantag som säger att en make ärver före gemensamma bröstarvingar, som då alltså får vänta på sitt arv tills båda föräldrarna är döda (3 kap. 1 § ärvdabalken). Vill du ha mer information om arvsordningen är du välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare