Har ett styvbarn rätt till arv efter en styvförälder?

Min frus styvpappa har gått bort, m in fru är inte adopterad av honom men Hennes biologiska mor lever. Modern och styvpappan har gemensamma barn. Min fruhar levt i familjen med halvsyskonen, styvpappan och sin mamma sedan hon var liten. Hur ser arvssituationen ut generellt. testamente saknas och nu säger ett av syskonen att pappan har lovat bort hans och hans frus gemensamma bil till ett av syskonen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga enligt följande:

  • Din fru hade en styvpappa.
  • Styvpappan har gått bort.
  • Ett av din frus halvsyskon påstår att din frus styvpappa lovat bort en bil till hen.

Regler om arv finns i ärvdabalken.

Har ett icke biologiskt barn rätt till arv?

Svensk rätt utgår från arvsklasser. Arvsklasser reglerar i vilken ordning en avliden persons släktingar ärver. Den första arvsklassen är biologiska barn (2 kap. 1 § ÄB). I första hand kommer därför din styvpappas arv fördelas mellan hans biologiska barn.

Ett styvbarn ingår inte i någon arvsklass. För att ett styvbarn ska ha rätt till arv måste det därför framgå av testamente. Eftersom att din frus styvpappa inte skrivit något testamente har din fru således ingen rätt till arv efter honom.

En make ärver före biologiska barn

Av frågan uppfattar jag det som att din frus styvpappa endast hade barn tillsammans med din frus biologiska mor och att de var gifta. Arvet efter din frus styvfar tillfaller i första hand din frus biologiska mor, i roll av efterlevande make (3 kap. 1 § ÄB). Arvet efter styvpappan fördelas först efter din frus biologiska mors bortgång (3 kap. 2 § ÄB).

Är löfte om gåva bindande?

Av frågan har jag svårt att förstå om styvsyskonet påstår att bilen tilldelats henne genom ett löfte om gåva eller ett muntligt testamente. Jag kommer därför kort redogöra för båda alternativen.

Löfte om gåva

För att ett löfte om gåva ska vara bindande ska det ha skett skriftligen i ett skuldebrev eller annan urkund som lämnats över till gåvotagaren (1 § gåvolagen). Löften om gåva som inte uppfyller dessa krav är utan verkan.

Det innebär alltså att styvsyskonets gåvo-påstående ska kunna styrkas med en urkund eller ett skuldebrev för att anses giltigt.

Muntligt testamente

Muntligt testamente är endast tillåtet under vissa förhållanden. Det krävs att din frus styvpappa på grund av sjukdom eller annat nödfall varit förhindrad att upprätta ett sedvanligt testamente. Det ska också funnits två vittnet för att det muntliga testamentet ska anses giltigt (10 kap. 3 § ÄB).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare