Har en köpare 10 år på sig att åberopa fel även om man har ärvt huset som man säljer?

Hej!

Säg att jag ärver ett hus från mina föräldrar, men vill inte bo där. Så jag säljer det ganska omgående. Gäller då den här 10-årsregeln om dolda fel? Kan jag bli skyldig till något under de tio kommande åren? Finns det även en viss tids-gräns om jag tex inte får sålt huset direkt, utan behåller det i säg ett år eller mer och säljer sen. Åker jag då på den regeln?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att en köpare av fast egendom kan åberopa fel i fastigheten i upp till tio år efter köpet (4 kap. 19 b § JB). Denna bestämmelse gäller oavsett om du har köpt eller ärvt huset som du sedan säljer.

Hoppas att du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare