FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/05/2023

Har en biologisk förälder rätt att kontakta ett bortadopterat barn?

Jag undrar hur jag kan fa kontakt med min bortadopterade biologiska dotter. Vart vänder jag mig? Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Adoptivföräldrarna övertar juridiska skyldigheter och rättigheter

Efter adoptionen blev din biologiska dotter barn till adoptivföräldrarna (4 kap. 21 § FB). Du som tidigare förälder förlorade då ditt rättsliga band till barnet och istället övergick det till adoptivföräldrarna.

Din dotter har rätt att få information om att hon blivit adopterad. Det är adoptivföräldrarnas skyldighet att berätta det för henne (4 kap. 23 § FB). Din dotter och adoptivföräldrarna får ta ställning till ev. kontakt med dig som är biologisk förälder.

Den biologiska föräldern saknar juridiska rättigheter i förhållande till barnet

Eftersom att din dotter är bortadopterad finns det inget rättsligt band mellan er. Det finns därför ingen rätt för dig att få kontakt med henne.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare