Har en arbetstagare rätt till lön under uppsägningstiden och ersättning om arbetsgivaren avbryter anställningsavtalet i förtid?

Hej, Jag hade fått ett nytt jobb, kontraktet signat av mig och arbetsgivaren digitalt. En vecka senare blir jag uppringd av arbetsgivaren som fått direktiv från ledningen att de inte får anställa någon. Så de meddelar helt enkelt att arbetet som vi signat för inte kommer starta. Kontrakt signat 13/6, telefonsamtal om att det inte kommer bli något arbete sker en vecka senare, 20/6. Arbetsstart skulle vara 8/8. Det är en anställning som skulle vara ett vikariat på drygt ett år, och det står ingenting om att provanställning tillämpas. Uppsägningstid 1 månad (ömsesidigt) Har jag några rättigheter alls att kunna få en månadslön (uppsägingstiden)? Eller ytterligare ersättning för kontraktsbrott (om man nu kan kalla det så när man avbryter ett kontakt i förtid)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Jag tolkar det som att du vill veta om du har rätt till lön under uppsägningstiden och/eller ersättning på grund av att arbetsgivaren har avslutat anställningsavtalet i förtid.

Avtal ska hållas

I svensk avtalsrätt gäller principen Pacta Sunt Servanda. Med detta uttryck menas att avtal ska hållas. Det är du som har bevisbördan, alltså du som behöver bevisa att ett anställningsavtal finns. Eftersom avtalet är upprättat digitalt och inte muntligt, har du stora chanser att bevisa att det finns. Tack vare Pacta Sunt Servanda, kan inte arbetsgivaren frångå anställningsavtalet hur som helst utan konsekvenser. I somliga fall kan avtal ogiltighetsförklaras, exempelvis om arbetstagaren har tvingat arbetsgivaren att ingå anställningsavtalet. Ogiltighetsgruderna verkar dock inte tillämpliga i ditt fall (3 kap. 28-31, 33, 36 § avtalslagen).

Grunder för uppsägning

För att arbetsgivaren ska kunna säga upp en arbetstagare krävs saklig grund (1 kap. 7 § Lagen om anställningsskydd). Två skäl finns för att saklig grund ska äga rum, nämligen arbetsbrist eller personliga skäl. Eftersom du har skrivit att ledningen har sagt att de inte får anställa någon, tolkar jag det som att arbetsbrist föreligger. Då har alltså arbetsgivaren rätt att avsluta anställningen i förtid, fastän ni kommit överens om att anställningen skulle fortlöpa i drygt ett år. Om du vill vara säker på att det rör sig om arbetsbrist, har du rätt att begära att arbetsgivaren uppger omständigheterna till varför du har blivit uppsagd (1 kap. 9 § Lagen om anställningsskydd). Värt att nämna är att trots att saklig grund föreligger, krävs det ändå att arbetsgivaren följer anställningsavtalet och Lagen om anställningsskydd kring uppsägningstiden. I ditt fall är denna tid precis som du nämner 1 månad (1 kap. 11 § Lagen om anställningsskydd).

Rätt till lön och ersättning

En arbetstagare som har blivit uppsagd har som huvudregel rätt att under uppsägningstiden behålla både sin lön och andra anställningsförmåner. Detta gäller även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls (1 kap. 12 § Lagen om anställningsskydd).

Om arbetsgivaren inte iakttar uppsägningstiden räknas det som frångående av lagen och då har du inte endast rätt till lön under uppsägningstiden, utan dessutom rätt till ersättning (1 kap. 38 § Lagen om anställningsskydd).

Rekommendation

Jag rekommenderar dig först och främst att ta reda på huruvida arbetsgivaren omfattas av ett kollektivavtal eller ej, och vad det eventuella kollektivavtalet innehåller. I Sverige har nämligen kollektivavtal företräde framför Lagen om anställningsskydd. Om kollektivavtalet inte går mot de punkter jag tagit upp och du lyckas bevisa att ett anställningsavtal finns och att arbetsgivaren har brutit mot uppsägningstiden, har du rätt till både lön och ersättning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare