Har en arbetsgivare rätt att få ersättning om en anställd inte respekterar uppsägningstiden?

Hej!

Jag är ekonomiansvarig för ett litet företag inom träningsstudio. Nu fick jag veta att min arbetsgivare/chef har ej skrivit avtal med två anställda utan bara muntligt + skrift avtal genom sms där dessa två tackar ja till arbeta hos oss. Nu har dessa två val att hoppa av och jag undrar nu om de har gjort avtalsbrott och hur går jag tillväga? Vi förlorade pengar då vi var tvungna att höra av oss till ca 40 kunder att klasser blev inställda. Kan jag begära ersättning från dessa? Och vad kan jag hänvisa dem till att de har gjort avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så är det i det muntliga avtalet där din arbetsgivare har reglerat själva villkoren för anställningen. Eftersom problemet med muntliga avtal är att det är svårt att bevisa att avtalet ingåtts, så kommer jag utgå från lagstiftningen som finns på detta område (Lag om anställningsskydd, LAS).

De har rätt att säga upp sig:

Att säga upp sig är aldrig ett avtalsbrott – det har man rätt att göra. Men när man säger upp sig så början en uppsägningstid löpa. Så från och med dagen man säger upp sig så upphör inte anställningsavtalet att gälla, det upphör när uppsägningstiden har löpt ut.

Exempel:

Jag har en uppsägningstid på en månad och säger upp mig den 15 januari. Jag är skyldig att gå till jobbet och fullgöra mina arbetsuppgifter till och med den 15 februari. Gör jag inte det, så begår jag ett avtalsbrott.

Uppsägningstiden och de eventuella avtalsbrotten:

Jag utgår som sagt från det som står i lagen eftersom jag inte vet vad det muntliga avtalet innehöll eller om det går att bevisa.

Detta innebär att de två anställda har en uppsägningstid på en månad (LAS 11 §). Så om de inte har gått till jobbet och fullföljt sina uppgifter under den månaden, så har de begått ett avtalsbrott!

Ni kan begära ersättning i form av skadestånd:

Om det är så att de inte har respekterat sin uppsägningstid, så kan ni begära skadestånd för den förlust ni gjort på grund av deras avtalsbrott (LAS 38 §).

Mina råd:

Eftersom jag inte vet vad det muntliga avtalet innehöll för villkor, eller hur enkla de är att bevisa, eller hur lätt det är att bevisa, så kan jag tipsa om att ringa en av våra jurister och få lite mer anpassad feedback om just er situation.

Det är även naturligtvis fritt fram att ställa en till fråga! Om du väljer att göra det, så tänk bara på att fortsätta att inte uppge personuppgifter!

Jag hoppas detta har hjälpt dig och att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare