Har blivit utsatt för id-kapning, vad ska jag göra?

Jag har fått 5 fakturor på 5 verkliga ställen. Jag har fått att jag ska betala en viss summa som fakturorna säger men jag har alldrig beställt något, kollar jag på mitt mobila bank-ID historian så står set att jag loggat in och skrivit under. Snälla hjälp!! Jag antar att jag ska kontakta polisen och dessa olika ställena om detta. Men snälla HJÄLP!!!!!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att utgå ifrån informationen i din fråga så har du blivit utsatt för ID-kapning eller även kallat kontokortsbedrägeri och det är olagligt att använda någon annans identitet (4 kap. 6 b § brottsbalken).

Vad ska du göra?

Du ska börja med att polisanmäla detta och när det kommer till att polisanmäla kontokortsbedrägeri så kan du göra anmälan här. Sedan så ska du kontakta alla bolag som du har fått fakturor ifrån och bestrida dem. Då ska du informera bolagen om att du bestrider fakturan för att du har blivit utsatt för id-kapning (om du behöver hjälp att bestrida fakturan så hittar du mer information här). Sedan efter det ska du kontakta kreditupplysningsbolag för att spärra ditt personnummer så personen inte kan fortsätta teckna lån och krediter (en lista med de mest använda bolagen hittar du här). Sedan bör du kontakta din bank och informera dem så de kan hjälpa dig med exempelvis spärra ditt kort från att göra utlandsköp och spärra ditt bank-id. Till sist bör du kontakta Skatteverket och kolla så all information stämmer och undersöka om några ändringar har skett.

Sammanfattning:

PolisanmälBestrid fakturorSpärra personnummerKontakta din bankKontakta skatteverket

Ytterligare information och checklistor för id-kapningar hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare