Har banken en skyldighet att skicka påminnelser till en medsökande?

Jag var medsökande på min exmans lån när vi var gifta, nu har det gått till kronofogden för han kunde inte betala och jag fick aldrig chansen då jag varken fick räkningar, påminnelser eller inkasso. Finns det något jag kan göra då jag inte ens fick reda på något förrän det hade kommit till kronofogden?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Det framgår av frågan att du var medsökande på din exmans lån och att banken nu har vänt sig mot dig med betalningskrav. Vidare framgår att banken inte har skickat räkningar, påminnelser eller inkassokrav till dig och jag tolkar din fråga som att du undrar om det får några konsekvenser för ditt betalningsansvar.

Vad säger lagen?

Det finns inget lagstadgat krav på att banker eller företag måste skicka ut påminnelser och inkassokrav, även om det tillhör god sed att göra det. Det är därför upp till en bank själv att avgöra om de vill skicka betalningskrav, påminnelser och inkassokrav till en medsökande. Vanligast är att banker först skickar krav på betalning endast till huvudsökanden, och först när det kan konstateras att huvudsökanden inte betalar skickar banken betalningskrav, och därefter påminnelser och inkassokrav, även till medsökanden.

Slutsats

Banken har inte haft någon skyldighet att skicka räkningarna, påminnelserna eller inkassokraven till dig som medsökande. Att du inte fick några kravbrev får därför inga konsekvenser för ditt  betalningsansvar, som alltså kvarstår oförändrat.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och stort lycka till!

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare