FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 01/02/2019

Har arbetsgivaren rätt att göra löneavdrag på grund av arbetstagarens sena ankomst?

Jag har problem med att vakna på morgonen, försöker aktivt lösa problemet som gör att jag försover mig ca 3/5 arbetsdagar i veckan. Har min arbetsgivare då rätt att begränsa min lön på grund av det, trots att jag hela tiden utvecklas, tar ett större ansvar & har betydligt fler arbetsuppgifter än när min lön bestämdes för 2år sedan. Känns just nu som jag blir förlorare i alla aspekter & känner mig väldigt utnyttjad, samtidigt som jag kan förstå dem också. Vi har inget kollektivavtal officiellt men de säger att vi ska förhålla oss till det ändå. Sammanfattningsvis har jag accepterat detta under en längre period men det har nu gjort mig otroligt underbetald & därav undrar jag om jag på något sätt kan påtala något till min fördel

Lawline svarar

Hej! Först och främst, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är problemet?

Av informationen som du har angett ovan tolkar jag det som att du vill veta huruvida din arbetsgivare har rätt att göra löneavdrag för sen ankomst till arbetet, även benämnt som ogiltig frånvaro från arbetet. Då detta är en arbetsrättslig fråga så är det lagen om anställningsskydd (LAS) samt allmänna arbetsrättsliga principer som ska tillämpas (1 § LAS).

Arbetstagarens respektive arbetsgivarens skyldigheter

Genom att ingå ett anställningsavtal med en arbetsgivare har en arbetstagare en arbetsskyldighet samt lydnadsplikt gentemot sin arbetsgivare. Att komma i tid till arbetet innefattas också av arbetsskyldigheten samt lydnadsplikten. En arbetsgivare har ingen skyldighet att utbetala lön för tid som arbetstagaren inte har arbetat. Arbetsgivaren har rätt att göra ett avdrag som motsvarar den lön arbetstagaren skulle ha fått för den uteblivna arbetstiden.

Sen ankomst som grund för uppsägning

Värt att poängtera är att upprepad sen ankomst till arbetet av arbetstagaren också kan utgör saklig grund för uppsägning (7 § LAS).

Vad innebär detta för dig?

Sammantaget är svaret på din fråga att din arbetsgivare har rätt att göra löneavdrag för sen ankomst till arbetet.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare