FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/01/2023

Har arbetsgivaren någon rätt att hålla inne en arbetstagares lön?

Hej! Min pappa ansökte jobb hos ett företag och han åkte hela vägen från Karlstad till Stockholm och sen Gävle för att jobba med de. Han jobbade några dagar för de, men de vägrade att skriva avtalet och skjut fram datumet hela tiden. Det vill säga för varje dag så sa de att de kommer skriva avtal dagen efter och hittade på en ursäkt. I alla fall min pappa märkte att du lurar han och avslutade jobba för de. De sa till honom att hans lön för de dagarna han jobbade kommer nästa månad i Juni månad då han jobbade i maj månad. När det datumet som du sa att pengarna ska betalas ut kom så fick han inte sin lön utbetalt och jag hörde med företaget för att veta varför min pappa inte fick sina pengar då sa de att min pappa hade tagit arbetsverktyg med sig (tjuvat), all arbetsverktyg har min pappa lämnat tillbaka och det finns vittnen som kan vittna detta. Sedan så hittade de på en annan ursäkt och så vidare och min pappa har fortfarande inte fått sin lön. Har anmält de hos tingsrätten men de bad mig om några personnummer som jag inte kan och därmed så avslog de min pappas rätt för pengarna? Hur kan min pappa få sin lön? Behöver hjälp av kunniga människor och er hjälp uppskattas! Tack så hemskt mycket på förhand för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall din pappa har rätt till den obetalda lönen och om så är fallet hur ni kan gå tillväga för att få denna lön tillbaks. I mitt svar kommer jag att utgå från att det inte finns något kollektivavtal på din pappas arbetsplats.

En arbetsgivare är som utgångspunkt skyldig att betala ut lön till arbetstagare på det datum som dessa parter bestämt. Det innebär alltså att om ingen lön betalas på detta datum så uppstår det för arbetstagarens del en lönefordran på arbetsgivaren. Från denna utgångspunkt finns det dock undantag. I vissa fall anses nämligen ingen sådan skyldighet uppstå. Så är fallet om arbetsgivaren har på grund av en fordran på arbetstagaren en s.k. kvittningsrätt.

För att en arbetsgivare ska anses ha kvittningsrätt mot en lönefordran som arbetstagaren har på denne krävs det oftast att arbetsgivaren har fått medgivande från arbetstagaren till att göra kvittningen ifråga (1 och 2 § lagen om arbetsgivares kvittningsrätt [kvittningslagen]). Detta krävs dock inte ifall den fordran som arbetsgivaren har på arbetstagaren uppfyller följande (3 § kvittningslagen):

  1. Den är klar och förfallen,
  2. Den har uppkommit i samband med anställningen, och
  3. Den har uppstått till följd av skada som arbetstagaren orsakat uppsåtligen i tjänsten

I din pappas fall innebär det alltså att som utgångspunkt har din pappa haft rätt att få ut lönen för arbetet som utfördes i maj redan i juni. Undantag från detta föreligger dock om ovannämnda punkterna (1-3) är uppfylla. Huruvida så är fallet eller inte är svårt att konstatera då jag inte har tillräckligt med bakgrundsinfo. Det jag därför rekommenderar er att göra är att vända er till en av våra jurister som kan sätta sig närmare in i ärendet.

Med det sagt hoppas jag att du fått lite klarhet i din fråga och att allt löser sig!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare