Har abretsgivaren rätt att ta egendom?

Hej, Min bror sade upp sig från sin anställning för en vecka sedan. Han jobbar som reparatör av skogsmaskiner och är ofta ute i skogen på uppdrag. Idag var hans första dag som han träffade chef och ledning. De kallade upp honom på ett möte, och tog vid sittande bord hans telefon (som han från början tog med sig privat och likaså abonemanget som de sedan tog över), dator och bil. Har arbetsgivaren laglig rätt att ta dator och telefon på det viset? Moraliskt tycker jag att det är fruktansvärt dåligt och förkastligt, men juridiskt? Tacksam för svar,

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Nej, om det rör sig om privat egendom som inte har någonting att göra med tjänsten har varken arbetsgivaren eller någon annan någon rätt att ta egendomen på det viset.

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare