FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/12/2017

Hankattunge visade sig vara en hona, har jag rätt till prisavdrag?

Köpte en kattunge på Blocket för 1500 kr. I annonsen och i all kontakt jag och säljaren hade hette det att kattungen var en kille. Jag är inte duktig på att se kön på kattungar så naturligtvis litade jag på säljaren. Dagar senare var vi hos veterinären och katten visar sig vara en tjej.

Då jag inte alls fått det jag har betalat för undrar jag var jag har "rätt"?

Jag har kontaktat säljaren och bett om en del av pengarna tillbaka men får ingen respons.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du köpte kattungen på Blocket av en annan privatperson är köplagen tillämplig. (KöpL)

Kattens kön ses som ett fel

Kattens egenskaper ska överensstämma med avtalet. Eftersom det både i annonsen och vid all kontakt du hade med säljaren sades att katten var en kille, så anses katten vara "felaktig" eftersom den var en tjej. (17 och 18 §§ KöpL)

Du får som köpare inte åberopa fel som du måste ha känt till vid köpet. Eftersom du nämner att du inte är så duktig på att se kön på kattungar och du kände att du kunde lita på säljarens ord, så är felet troligtvis inte något du borde ha känt till vid köpet. (20 § KöpL)

Eftersom du upptäckte att katten var en tjej hos veterinären bara några dagar efter köpet så borde du anses ha du fullgjort din undersökningsplikt sen du fick katten. (31 § KöpL)

Du skriver även att du har kontaktat säljaren och bett om en del av pengarna tillbaka så jag utgår ifrån att du tog kontakt med säljaren snabbt efter du fick veta att katten var en tjej. Du har i så fall kontaktat säljaren angående felet i rätt tid. (32 § KöpL)

Din rätt till prisavdrag

Jag tolkar din fråga som att du vill behålla katten men få prisavdrag. Du har bara rätt att kräva prisavdrag av säljaren, alltså få en del av pengarna tillbaka, om säljaren inte kan erbjuda dig en annan kattunge med rätt kön. Om säljaren har en kattunge som är kille som du kan få istället och lämna tillbaka kattungen du köpte får säljaren välja att göra detta. Det måste det dock kunna ske utan väsentlig olägenhet för dig. (36 § och 37 § KöpL)

Om det är av väsentlig betydelse för dig att katten är en kille, och du berättade detta för säljaren innan du köpte katten, eller säljaren på något annat sätt borde ha insett att det var väldigt viktigt för dig, så har du rätt att häva köpet. Alltså få tillbaka alla pengarna och lämna tillbaka katten. (39 § KöpL)

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Annelie BurströmRådgivare