Handräckning

Hej,

Jag och min ex man har skilt oss för fyra år sedan .

Jag har blivit tilldelad vår bostadsrätt .Han vägrar flytta. Jag har varit tvungen att stämma honom och vi har domstolsbeslut att han skulle flytta ut senast 201231.

Han vägrar ändå flytta ut.

Jag har varit sjuk i Covid 19 nu under januari och har inte kunnat ta tag i det.

Vi bor tillsammans trots allt och det är jobbigt.

Vad ska jag göra?

1.Kontakta kronofogden?

2.Eller ska jag kontakta en advokat. ?

Hälsningar/ Sara

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta kan Kronofogdemyndigheten hjälpa dig med. Kronofogden kan nämligen hjälpa dig att få fastställt att din exman att flytta från bostadsrätt, vilket kallas handräckning (Kronofogden fastställer att "någon ska göra något"). Handräckning är en form av verkställighet som inte gäller betalning. För att få handräckning måste man först ha ett utslag eller en dom, vilket jag antar att du har enligt din frågeformulering.

Om du tror att det kan vara den enda utvägen så hör av dig till Kronofogden HÄR så kan de hjälpa dig vidare. Det är oftast billigare att ta hjälp av Kronofogdemyndigheten än att anlita en advokat för hjälp i dessa ärenden. Det är alltid enklast att inte koppla in någon utomstående men ibland kan det vara den enda utvägen och då ska man självklart ta hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Sophie Amalie BöjeRådgivare