Handläggningstid hos Migrationsverket

Hej!

Jag har ansökt om svensk medborgarskap nyligen och när jag kontaktade migrationsverket sa dom att det tar mellan 16-19 månader samt att mitt ärende måste utredas men att jag unte har fått någon handläggare än. Finns det någon chans att jag får svar från dom tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Tyvärr måste jag nog meddela dig att handläggningstiderna på MIgrationsverket är oerhört långa för tillfället. Får du information om att det är 16-19 månader som kommer behövas för att handlägga ditt ärende så är det med stor sannolikhet den tidsåtgången som kommer bli verklighet. Utan att ge dig för höga förhoppningar så vill jag dock påminna dig om att alla ärenden hos Migrationsverket är individuella, det är deras individuela karaktär som är bestämmande för hur lång handlägningstiden blir - ju mer komplicerade omständigheter, desto längre kan tidsutdräkten bli innan beslut. I generella termer så gäller därför att alla åtgärder som en sökande kan vidta för att underlätta Migrationsverkets ärendehandläggning potentiellt kan medföra att handläggningstiden förkortas. Jag vill dock understryka att jag talar i generella termer, tyvärr finns det inget som säger att detta kommer förerkligas just i ditt fall och jag vill inte ge dig alltför höga förhoppningar utan uppmana dig att hålla tät kontakt med myndigheten och, sedan du fått en handläggare, med din handläggare för att få uppdateringar och information om vad som händer i ditt tillståndsärende.

Jag önskar dig lycka till!

Allt gott,

Märta AhlénRådgivare