Handläggningstid ansökan om andrahandsuthyrning

Vad ska jag göra om min bostadsrättsförening inte svarar på min ansökan om tillstånd om andrahandsupplåtelse. Hur länge ska jag behöva vänta på svar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar hur lång handläggningstiden för andrahandsuthyrning är. Regler som styr bostadsrätter finns i bostadsrättslagen men dess verksamhet styrs främst av dess stadga och intern praxis.

Handläggningstid för ansökan om andrahandsuthyrning
Om det krävs tillstånd av föreningen att hyra ut i andrahand kommer föreningen att ta ställning till om du har skäl för att hyra ut. Det är svårt att svara på frågan om hur lång handläggningstiden kommer att vara, det kan vara så att det framgår av föreningens stadga eller om föreningen har en hemsida med information. Anledningen till varför handläggningen kan dra ut på tid är om skäl för uthyrning finns och om det krävs ett visst antal röster för att ansökan ska gå igenom. Mitt råd är att se vad som framkommer där och om du inte hittar något svar kan du alltid höra dig för hur långt de har kommit med ditt ärende.

Hoppas detta besvarar din fråga, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Vänligen,
Fredrika SköldRådgivare