FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/04/2016

"Hand på penna"

Om en fullmaktsgivare ligger på sjukhus och inte är förmögen att signera fullmakten pga av sin sjukdom, tex efter en stroke, hur gör man då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som en tillfällig lösning på detta kan ni låta en annan person skriva den fullmaktsgivarens namnteckning medan givaren håller sin hand på pennan. Vid sidan om underskriften skrivs därefter MHPP eller ”Med hand på penna”. Det förklarar att fullmaktsgivaren varit närvarande och accepterat att någon annan skrivit hans/hennes namn på fullmakten. Fullmakten kommer då vara giltig!

Observera att "hand på penna"-metoden endast är en slags nödlösning från gammal praxis och som idag inte alltid accepteras av alla, t.ex. vissa banker. En bättre lösning i längden, om fullmaktsgivaren kommer vara fortsatt sjuk och nedsatt i sin handlingsförmåga, är att ansöka om ett godmanskap hos tingsrätten. Det innebär att tingsrätten då kommer att förordna om en god man som kommer utföra uppgifter åt den sjukas räkning. Huvuduppgifterna för en god man är att bevaka någon annans rätt, förvalta dess egendom och/eller sörja för en annan person - regleringar om detta hittas i 11 kap 4 § Föräldrabalken.

Det är alltså att föredra att ha en god man, eftersom dennes behörighet att företräda personen med nedsatt förmåga finns registrerad hos tingsrätten och kan godkännas av alla avtalsparter.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare