Hälften av fars dödsbo ska återgå till systers dödsbo - kan detta stämma?

Hej,

Min syster gick bort hösten 2016. Hon hade ingen man eller barn så mor och far ärvde henne. Min far gick bort i vintras innan arvet efter min syster var skiftat. I hans bouppteckning -som jag är ensam dödsbodelägare av- tas 50% av min systers dödsbo upp. Pga att inte systerns dödsbo var skiftat så hävdar min mor nu att detta inte gäller, utan att hälften av min fars dödsbo ska återgå till min systers dödsbo. Kan detta verkligen stämma?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Ett dödsbo upphör först när arvsskiftet är klart. Efter din systers bortgång fördelas hennes kvarlåtenskap mellan arvingarna, som i detta fall var dina föräldrar. Din pappas arvslott var då 50 %. Din systers kvarlåtenskap ska fördelas mellan arvingarna i 2:a arvsklassen (2 kap. 2 § ÄB). För det fall att ena föräldern har gått bort kommer arvlåtarens syskon att ärva förälderns arvslott (2 kap. 2 § 2 stycket ÄB). Detta betyder att du kommer att ärva efter din syster. Du träder alltså in som arvinge istället för din pappa i arvsskiftet efter din syster. I arvsskiftet efter din syster kommer alltså din pappas 50 % att tillfalla dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare