Grund för uppsägning

Jag riskerar att bli uppsagd av personliga skäl.

Orsaken är att jag lämnat arbetsplatsen olovandes.Har hänt fler gånger men endast en gång dom senaste två månaderna.

Tycker personligen inte att det är särskilt grovt.

Får arbetsgivaren kolla mer än två månader bakåt för att hitta fler tillfällen?

Har jobbat i företaget i 34 år och inte misskött mig förut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller uppsägning av personliga skäl finns det i 7§ 4st Lag om anställningsskydd en så kallad tvåmånadersregel som ger arbetsgivaren en viss tidsbegränsning för vilka omständigheter som får ligga till grund för en uppsägning på grund av personliga skäl. Grunden för uppsägningen får alltså inte enbart ligga på omständigheter som skett för mer än två månader sedan. Däremot förhindrar inte detta att de nya omständigheterna, dvs att du lämnat arbetsplatsen utan tillåtelse, tillsammans med de gamla omständigheterna läggs till grund för uppsägningen.

Har arbetsgivaren känt till de gånger du lämnat arbetet utan lov utöver de senaste två månaderna kan hen därmed lägga detta, tillsammans med de nya omständigheterna, till grund för uppsägning. Bestämmelsen gäller också bara omständigheter arbetsgivaren har känt till, alltså inte sådant som har skett men av olika skäl inte har kommit till hens kännedom.

Hoppas du är nöjd med ditt svar! Du är alltid välkommen att höra av dig till oss igen vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare