Grovt förtal och bevisning

Jag var råkat ut för grovt förtal på internet av några tjejer som jag vet startat en hatsida om mig på sociala medier . Och spridit väldigt intima bilder på mig. Jag har polisanmält . Men jag är orolig att ärendet läggs ner på brist av bevis.

Jag vet inte hur jag skall gå till väga, jag har fått en skärmdump via sms när en person erkänner att denna hatsida finns där de spridit bilder och kommenterat nervärderande ord. Jag undrar hur jag går vidare med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Grovt förtal är ett ärekränkningsbrott och du hittar det i Brottsbalkens 5 kap. 2 §: https://lagen.nu/1962:700#K5

Förtal består ofta i att gärningsmannen/männen pekar ut offret som kriminell eller på annat sätt klandervärd, alternativt sprider uppgifter om offret för att utsätta denna för andras missaktning. Det är svårt för mig att säga exakt hur ditt fall kommer att behandlas eller bedömas men det låter onekligen som att det kan röra sig om i vart fall förtal. Sådana här situationer och hur de avgörs blir ofta mycket beroende på den bevisning som finns tillgänglig eller kan skaffas fram. Därför bör givetvis polisen få ta del av den bevisning du har för att åklagare sedan ska ha all tillgänglig information att gå på innan det beslutas om eventuellt åtal. Om det beslutas att inte väcka åtal, exempelvis därför att bevisningen inte anses tillräcklig, har du möjlighet att väcka enskilt åtal. Det är dock ofta ett riskabelt och kostsamt alternativ. Jag hoppas att detta har varit svar på din fråga!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare