FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/03/2016

Gravid - men vill inte ha gemensam vårdnad

Hej är gravid vi är ej gifta eller bor med barnets pappa!

papan vill ha gemensam vårdnad,det vill ej jag.

bekräftar faderskap och får absolut umgås med sitt barn men jag vill ej ha gemensam vårdnad.

hur fungerar dett?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga hittar vi i Föräldrabalken (FB). Eftersom ni inte är gifta, kommer du ha ensam vårdnad om barnet vid födseln, FB 6:3 1st. Det korta svaret är alltså att du inte behöver godkänna gemensam vårdnad med den blivande fadern. Dock bör du vara medveten om att fadern kan väcka talan om ändring i vårdnaden, FB 6:5.

Hur fungerar det?

Socialnämnden har en skyldighet att utreda och fastställa faderskapet till barn vars föräldrar inte är gifta, FB 2:1. Några veckor efter barnets födsel kommer du alltså att få ett brev från nämnden som innehåller tid och plats för att utreda och fastställa detta.

I samband med att faderskapsbekräftelsen ska göras, kommer ni också tillfrågas om gemensam vårdnad, FB 6:4 2st 1p. Svarar du nekande till detta kommer du alltså fortsätta att vara ensam vårdnadshavare.

Om du redan nu vill bekanta dig med de blanketter som ska ska ifyllas så kan du för faderskapsbekräftelse se här och för vårdnaden titta här.

Vänliga hälsningar,

John Eriksson NätterlundRådgivare