Gränsdragning för förolämpning

Räknas det som brottet förolämpning om man kallar en kvinna för lilla gumman? Det låter kanske elakt men brottsligt är det väl inte?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att hänvisa till Brottsbalken (BrB), som innehåller lagar om brott och straff.

Brottet förolämpning finns i BrB 5 kap 3 §. Där stadgas att den som riktar beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon annan döms, om gärningen är ägnad att kränka den andres självkänsla eller värdighet, för förolämpning till böter. Om brottet är grovt, döms till böter eller fängelse i högst sex månader.

Det krävs generellt att det är en förolämpning av allvarligare slag. Endast skällsord eller liknande mindre allvarliga uttalanden är typiskt sett inte nog för att det ska räknas som brottet förolämpning.

Precis som du säger borde inte uttalandet "lilla gumman" vara nog för att räknas som brottet förolämpning. Det är ett mycket svepande uttryck, som beroende på sammanhanget inte alls behöver framstå som kränkande, om än möjligtvis nedlåtande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare