Grannar har tagit sig in i min bostad utan lov

Hej,

Mina grannar har nyckel till mig om det är så att jag tappar bort min nyckel. Nu har de varit inne hos mig när jag varit bortrest och rotat i mina saker i lånat mat och andra saker utan lov.

Nu vill jag gå vidare med detta!! Det finns vittnen.

Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom de har gått in i din bostad utan din tillåtelse finns det stor sannolikhet att de gjort sig skyldiga för hemfridsbrott enligt 4:6 brottsbalken. Att de har tillgång till nyckel spelar ingen roll, huvudsaken är att de gått in i lägenheten olovligen. Har de även lånat saker utan tillåtelse, utan uppsåt att behålla det, kan de även ha gjort sig skyldiga för egenmäktigt förfarande enligt 8:8 samma lag. Det kan även vara fråga om stöld enligt 8:1 samma lag eftersom de gissningsvis har ätit upp maten de "lånat".

Vad du kan göra för att gå vidare med det är att upprätta en polisanmälan. Det gör du enklast vid din närmaste polisstation.

Om det finns några oklarheter i mitt svar eller om du har några följdfrågor, tveka då inte att lämna en kommentar så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Mikael JonassonRådgivare