FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/03/2021

Är jag skyldig att återlämna egendom som sålts till mig av någon annan än ägaren?

Jag köpte en tv på blocket och betalade för den. Efter att jag hade hämtat tv:n blev jag kontaktad av en person som påstod att hans kompis hade lånat hans tv och sedan sålt den efter ett tag och att jag därför var tvungen att ge tillbaka den till honom eftersom han var den rätte ägaren. Är jag verkligen skyldig att göra det, hur skulle jag veta att hans kompis inte var den rätte ägaren?? Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Händelseförloppet du beskriver aktualiserar reglerna om godtrosförvärv, vilka regleras i lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre (godtrosförvärvslagen). I 1 § godtrosförvärvslagen anges att lagen är tillämplig vid förvärv i god tro av rätt till lösöre. Det finns inte någon lagfäst definition av begreppet lösöre men man brukar säga att det omfattar saker som man kan ha i sin besittning. Detta kan omfatta allting från möbler och elektronik till bilar och smycken.

I 2 § godtrosförvärvslagen anges att en person som har förvärvat lösöre från någon som hade egendomen i sin besittning men som inte var ägare till den eller behörig att förfoga över den, kan få äganderätt till egendomen. Detta om personen som förvärvat egendomen har fått den i sin besittning och om denne var i god tro vid förvärvet. I 2 st anges att en förvärvare kan anses ha varit i god tro endast om det är sannolikt att egendomens beskaffenhet, de förhållanden under vilka den utbjöds och omständigheterna i övrigt var sådana att han inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen.

I ditt fall har du angett att du köpte tv:n på blocket och inte hade någon som helst aning om att säljaren inte var den rätte ägaren. Du bör därför anses ha varit i god tro vid förvärvet. Du har även fått tv:n i din besittning, varför du bör anses ha äganderätt till den genom ett godtrosförvärv. Om det är så att ett godtrosförvärv har skett, så har du ingen skyldighet att återlämna tv:n till den ursprunglige ägaren.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vanessa HannahRådgivare