Godkänner Migrationsverket ’ Tazkira’ som identitet?

Hej! Jag har ansökt till medborgarskap, och min fråga är att godkänner Migrationsverket ’ Tazkira’ som identitet. För att jag har ansökt till Pass och det skulle komma men det blev inte för att en annan folkgrupp tog över makten i landet. Nu görs inte längre pass?! Tack 🙏

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Vid frågor om ansökningar till medborgarskap tittar vi i lagen (2001:82) om svenskt medborgarskap (SML). Jag presumerar att du är vuxen.

Styrkt identitet:

Som du beskriver i din fråga krävs det att någon som ansökt om svenskt medborgarskap har styrkt sin identitet (se 11 § 1 p. SML). Detta görs oftast genom hemlandspass eller ett identitetsdokument i original. Hur specifika identitetsdokument ska behandlas bestäms av Migrationsverket baserat på nuvarande landinformation.

Identitetsdokument från Afghanistan:

På grund av brist på tillförlitlig folkbokföring och former för utfärdande av identitetshandlingar styrker inte afghanska identitetshandlingar handlingens innehavares identitet till den grad som krävs för ett svenskt medborgarskap enligt Migrationsverket. Detta inkluderar troligen tazkira.

Nära anhörig:

I vissa fall kan en nära anhörig styrka din identitet om det ej går med identitetshandlingar. Det finns dock krav på dig och den anhöriga för att hen ska kunna styrka din identitet. Du kan läsa om dessa krav på migrationsverkets hemsida.

Undantag från kravet om styrkt identitet:

Det är även möjligt att undantas från kravet att styrka sin identitet i vissa fall (se 12 § 2 st. SML). Detta om

  • du har bott i Sverige i minst åtta år, och
  • uppgifterna om din identitet är trovärdiga, och
  • du saknar möjlighet att skaffa dokument som kan styrka din identitet.

Har du bott i Sverige oavbrutet i åtta år och inte bytt identitet är uppgifterna om din identitet trovärdiga.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare