Godkänna bouppteckning?

Undrar om jag ska godkänna bouppteckning för registrering,utan att ha fått tillgång av underlag av den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. När någon avlidit ska de som ingår i dödsboet göra en bouppteckning. Det innebär att en sammanställning görs av den avlidnes och den efterlevande makens tillgångar och skulder. Bouppteckningen är dödsboets legitimationshandling och visar vem som har rätt att företräda dödsboet.

Jag rekommenderar inte att du godkänner en bouppteckning utan att ha läst igenom den. Ditt godkännande är bindande och det är därför viktigt att du är medveten om vad du godkänner.

Genom att godkänna en bouppteckning utan att läsa igenom den, riskerar du att godkänna något i bouppteckningen du inte håller med om. Jag skulle rekommendera att du begär bouppteckningen för att själv läsa igenom den innan ett eventuellt godkännande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare