FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/09/2018

Giltigt avtal?

Svenska kennel klubbens fodervärdsavtal!

Är avtalet ens giltet? På överlåtaren står en man & en kvinnas namn.samt deras efternamn .ingen stämpel & inget personnummer & inget ordinationsnummer.

Det är bara kvinnan & jag (fodervärd) som har skrivet under.

Nu har den kvinna , överlåtaren avlidet.Skk är så noga att man följer dera regler &

Punk 17 i fodervärdsavtalet står följande:

Avtalet får ej överlåtas genom försäljning, gåva eller genom testamente.

Avtalet kan ej heller göras till föremål i samband med bodelning.

Avlider överlåtaren förfaller avtalet i sin helhet och kan ej göras gällande av den avlidnes rättighetsinnehavare.

Äganderätten till hunden övergår då på fodervärden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Regler om avtal återfinns i avtalslagen.

Avtalsfrihet

Huvudregeln i svensk rätt är att det råder avtalsfrihet. Det innebär att det är upp till de individer som sluter avtalet att själva bestämma avtalsinnehållet. Så länge avtalet inte bryter mot lag eller god sed finns det i princip inga regler för hur avtal ska se ut. Några undantag finns, som t ex fastigheter (där avtalet måste vara skriftligt och innehålla vissa uppgifter om fastigheten och köpet). När det kommer till lös egendom (dit hundar räknas) är det dock huvudregeln som gäller, d v s avtalsfrihet. Det står ingenstans i avtalslagen att ett avtal måste innehålla personnummer, stämpel etc för att avtalet ska vara giltigt.

Pacta sunt servanda

En följd av avtalsfriheten och att parterna själva bestämmer avtalets innehåll är att parterna förväntas följa avtalet. Principen är grundläggande i svensk rätt och kallas Pacta sunt servanda (=avtal ska hållas). När två parter ingått ett avtal anses det därför bindande.

Vad innebär avtalet för dig?

Vad jag bedömer har ni ett giltigt avtal. Som jag förstår det har ni ett skriftligt avtal där punkt 17 reglerar just den situationen att överlåtaren skulle avlida, vilket också har hänt. I de sista två meningarna i punkt 17 står det enligt din beskrivning: Avlider överlåtaren förfaller avtalet i sin helhet och kan ej göras gällande av den avlidnes rättighetsinnehavare. Äganderätten till hunden övergår då på fodervärden. Detta kan jag inte tolka på något annat sätt än att äganderätten till hunden övergår till dig som fodervärd efter att kvinnan avlidit.

Sammanfattningsvis

Avtalet verkar vara giltigt och äganderätten till hunden bör därför tillfalla dig när ägaren nu avlidit.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare