Giltig arvskifteshandling genom fullmakt

Vi är tre systrar som står inför ett arvskifte. Mina systrar har gett mig fullmakt att ta hand om all ekonomi.

Nordea har informerat mig om att att det inte krävs någon arvskifteshandling utan fullmakterna som de har undertecknat ger mig rätten att själv överföra belopp på mina systrars konton. Är det överensstämmande med lagen att bankens fullmakter kan räcka om alla delar finns med?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen ärvdabalken (ÄB).

Arvskifteshandling ska enligt 23 kap. 4 § ÄB upprättas och skrivas under av delägarna. Handlingen är ett vanligt avtal mellan dödsbodelägarna. Genom handlingen upphör dödsboets existens. Eftersom arvskifteshandlingen är ett vanligt avtal kan det enligt min uppfattning undertecknas av en dödsbodelägares fullmäktige, se exempelvis fallet NJA 1948 s. 359. Alltså kan du förmodligen ta hand om fördelningen av arvet och upprätta en giltig arvskifteshandling, om fullmakterna som utfärdats möjliggör detta genom sitt innehåll. Avgörande är alltså om fullmakterna ger dig befogenhet att upprätta och underteckna en arvskifteshandling; gör de det är det enligt min uppfattning möjligt.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare