FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/09/2016

Gifta sig innan vuxenadoption

Hejsan. Jag har levt med min styvpappa sen den dag jag blev 1år jag är 22år nu. Min biopappa har jag aldrig träffat och han har inget intresse för de. Har varit och pratat med en advokat om adoption och då måste han gifta sig med min mamma. Men min fråga är, att jag och min sambo har tänkt gifta oss typ snart. Kan jag göra det innan adoptionen eller måste jag vänta tills den gift sig och sen blir adopterad och sen gifta mig med min sambo? Mvh M

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som din advokat sagt stämmer det att din styvpappa och mamma måste vara gifta om han ska adoptera dig. Annars förlorar din mamma föräldraskapet till dig. Adoptionsansökan skickas in till Tingsrätten som beslutar om adoptionen är lämplig.

När tingsrätten prövar adoptionen tittar de i synnerhet på om adoptionen är till fördel för barnet samt om sökanden har uppfostrat barnet, eller om med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och barnet finns en särskild anledning till adoptionen. Vid vuxenadoptioner är det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera ett skäl som väger särskilt tungt i bedömningen. Du kan läsa mer om kriterierna för adoption i 4 kap. 6 § föräldrabalken.

Det finns inga hinder för dig att gifta dig innan adoptionen.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare