Gifta makars gemensamma vårdnad av barn

En vän till mig skrev på papper om att ge ensam vårdnad till sin sambo över de två sista barnen (av fem) efter inrådan av socialen för att hon skulle kunna ta hela föräldrapenningen (hon har aldrig jobbat). Några år senare gifte dem sig och i tro att det då blir automatiskt gemensam vårdnad enligt Föräldrabalken kap 6 3e paragrafen gjorde dem inget åt det. Nu är dem i en infekterad skilsmässa och då hävdar Familjerätten att hon fortfarande har ensam vårdnad. Stämmer verkligen detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer besvara din fråga utifrån föräldrabalkens (FB) regler.

Precis som du skriver så övergår vårdnaden till din vän och dennes maka gemensamt när de gifter sig med varandra (FB 6 kap. 3 § första stycket). När de sedan skiljer sig kommer fortfarande de ha gemensam vårdnad av barnen (FB 6 kap. 3 § andra stycket).

Har de avtalat om att endast hon ska vara vårdnadshavare så gäller dock detta (FB 6 kap. 6 §). Men det finns inget i din fråga som tyder på att så är fallet.

Det stämmer alltså inte att hon fortfarande har ensam vårdnad.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare