Gift i EU land - ansökan om skilsmässa i Sverige?

hej! X heter jag och har flyttat med min man och dottern till Sverige sedan september 2017. vi hade gift oss i november 2014 i Grekland och fick dottern i maj 2016, också i Grekland. jag vill skilja mig från honom och undrar om vi måste gå tillbaka till Grekland för att ansöka eller här i Sverige.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du/din man kan ansöka om skilsmässa här i Sverige trots att ni gift er i Grekland.

Om både du och din man har hemvist (särskild koppling) och medborgarskap i Sverige eller något annat nordiskt land gäller följande:

Om ni både har medborgarskap i någon av de nordiska länderna och också har s.k. hemvist där kommer ni kunna ansöka om skilsmässa här. (7 § Förordning (1931:429) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap, adoption och förmyndarskap).

Begreppet hemvist beskriver en särskild koppling till Sverige. Om ni bott i Sverige sedan september 2017 anses ni sannolikt hemvist här. Om det är så att både du och din man anses ha hemvist i Sverige och samtidigt har medborgarskap här kommer ni enligt ovan nämnda bestämmelse kunna ansöka om skilsmässa här (7 § förordning 1931:429).

Om någon inte har medborgarskap i Sverige men ni fortfarande anses ha hemvist här gäller följande:

Om någon av dig eller din man inte har exempelvis medborgarskap i Sverige kommer ni fortfarande ha rätt att ansöka om skilsmässa här så länge ni anses ha hemvist här (vilket ni sannolikt har enligt ovan), bestämmelsen blir bara en annan (artikel 3 Bryssel II- förordningen).

Sammanfattningsvis

Sannolikt kommer du/ni kunna ansöka om skilsmässa här i Sverige. Det som krävs är att minst en av er anses ha hemvist här, vilket ni troligtvis båda har om ni bott här sedan 2017. Ni behöver alltså inte ansöka om skilsmässa i Grekland.

Vänligen,

Anna LissRådgivare