FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/10/2023

Generellt om när fängelsestraff kan bestämmas som påföljd.

När måste fängelse dömas ut? Är fängelse utesluten om straffvärdet överstiger ett års fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan det vara svårt att besvara din fråga när det inte framgår några tydligare omständigheter. I detta svar tar jag därför upp om generellt om fängelsestraff för en person som är över 18 år och som inte är psykiskt sjuk. Vägledning finns att hämta i brottsbalken (1962:700) (hädanefter BrB).

För att det ska bli frågan om ett fängelsestraff som påföljd krävs att det i lag framgår att den som döms för det specifika brottet kan dömas till fängelse. Trots det behöver det inte alltid leda till fängelsestraff. I svensk rätt finns det nämligen en presumtion mot fängelse, vilket innebär att rätten vid val av påföljd ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd (BrB 30:4 st.1). Denna presumtion kan dock brytas om rätten finner att skälen talar för fängelse. Då beaktas bland annat brottets straffvärde, art och tidigare brottslighet (BrB 30:4 st.2).

Den tumregel som kommit till uttryck i förarbeten och praxis har varit att om straffvärdet för brottet är minst 1 år, så är det en omständighet som talar för fängelse. Dock behöver det inte alltid betyda att det blir ett fängelsestraff som påföljd, utan bedömningen kan skilja sig beroende på omständigheterna i de enskilda fallen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare