FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/05/2015

Gemensamt namn vid nytt äktenskap

Hej! Jag har en fråga som jag klurat lite på. Min väns föräldrar skilde sig för ett tag sen och nu har pappan hittat en ny kvinna som det ryktas om att han ska gifta sig med. Min vän föddes utom äktenskapet och antog moderns efternamn, när föräldrarna sen gifte sig tog pappan fruns efternamn för att slippa ändra barnens. Hans nya "fru" är också frånskild med sin ex-makes efternamn och enligt lagen får väl inte makar ha efternamn som de fått pga tidigare äktenskap? Om de gifter sig, måste de då behålla sina resp. namn eller finns det en möjlighet att de först ansöker om att ta tillbaka sina namn som ogifta och sedan gifter sig och antar gemensamt namn?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om namn finns i namnlagen, vilken finns att ta del av här.

Huvudregeln för de som ingår äktenskap är att de kan välja att antingen ha den enes efternamn som ett gemensamt eller behålla var och ett av sina efternamn från tiden närmast före äktenskapet. Ett efternamn får dock inte, precis som du säger, antas som ett gemensamt efternamn om det har förvärvats genom ett tidigare äktenskap (se https://lagen.nu/1982:670#P9S1).

Enligt namnlagen kan den som har bytt efternamn genom att ha ingått äktenskap, byta till det efternamn som han eller hon senast hade som ogift. Ett sådant byte sker genom en anmälan till Skatteverket (se https://lagen.nu/1982:670#P10S2). Därefter kan ett par som planerar att gifta sig välja ett gemensamt namn (ett av de namn de hade som ogifta) och då anmäla detta till Skatteverket senast i samband med vigseln (se https://lagen.nu/1982:670#P9S1).

Sammanfattningsvis är svaret på din fråga är att din väns pappa och hans blivande hustru kan välja att ha kvar de namn som de har förvärvat genom tidigare äktenskap eller så kan kan de välja att byta till de namn de hade tidigare och därefter välja ett av dessa som sitt gemensamma efternamn.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare