Gemensamt lån vid äktenskapsskillnad

är skild sedan ett år och min man har ett lån med mig som medsökan som han tog när vi var gifta.

Måste jag betala halva lånet nu?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni har tagit ett lån med solidariskt ansvar kan borgenären(långivaren) kräva hela betalningssumman från var och en av er. Det blir sedan upp till er att fördela lånekostnaderna inbördes. Om inget annat är överenskommet mellan er ska fördelningen vara 50/50. Om en av er har betalat för mycket kan hen kräva den andre på mellanskillnaden (2 § Skuldebrevslagen). Detta innebär alltså att så länge som du står på lånet så behöver du betala av det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Hanna MustafaRådgivare