FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/03/2021

Gemensamt köpta katter efter man gjort slut

Jag och min ex pojkvän/sambo skaffade två katter ihop men han vill inte ha något med dem att göra. Vad säger lagen om det ? tack

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt lagen är husdjur, som era katter, er egendom. Om man tänker på hur det är med barn så finns det enligt lag vissa bestämmelser som man använder för just vårdnadshavande av barn om föräldrarna skiljer sig.

Därför får man tänka på katterna som egendom, exempelvis ni har köpt en soffa och har delad vårdnad om den och därför flyttar den mellan er. Katter kan man däremot tänka sig är lättare att flytta mellan boenden men principen är det samma.

Vill din före detta sambo inte ha något med katterna att göra och säger att du kan ta dem är dem dina. Precis som soffan hade varit om han sagt det om den. Om oturen skulle vara framme i framtiden och han vill ha dem eller säger att han aldrig sagt att du kan ta dem kan det underlätta att ha det skriftligt.

Sammanfattning

Katterna är dina om din sambo går med på det. Smart att ha det skriftligt för det är lättare att bevisa att han då sagt det.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare