Gemensam vårdnad - klippa barnets hår utan samtycke från den andra vårdnadshavaren?

Hej,

Jag och min före detta har gemensam vårdnad, barnen är hos honom varannan helg. Ibland mindre. Det jag undrar är vilka beslut kan han ta utan mitt godkännande? Vår son på 5 år har alltid velat ha långt hår men enligt hans pappa och nyblivna sambo är inte det en pojkfrisyr. Så de här två gånger nu gått och klippt av honom håret. Sen får jag hantera alla frågor kring varför han inte får ha långt hår, eller när han försöker dra ut det för att det ska växa.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om vårdnad hittar du i 6 kap. Föräldrabalken (FB).

Beslutsfattande vid gemensam vårdnad
Ni har båda två, som gemensamma vårdnadshavare, rätt och skyldighet att bestämma i frågor om barnets personliga angelägenheter. Sonen ska ges allt större rätt att själv tycka till i dessa frågor i takt med stigande ålder och utveckling (FB 6:11, FB 6:13).

Beslut gällande mer vardagliga frågor (den dagliga omsorgen) kan fattas av en av er ensam men när det gäller en större fråga såsom byte av skola eller liknande, som ses som ett beslut av mer ingripande betydelse för barnet, ska beslut fattas av er gemensamt (FB 6:13).

Hårklippning bör förmodligen ses som ett "vardagligt beslut" och därför kan pappan besluta i frågan utan dig. Dock ska hänsyn tas till att er son själv vill ha långt hår och det ska kommas ihåg att han ska ges allt större möjlighet att själv vara med och tycka till i takt med ålder och utveckling.

Vad kan du göra?
Försök i första hand att resonera med pappan om hur sonen känner och vad du upplevt att klippningen fått för konsekvenser.

Upplever du att samarbetet mellan dig och pappan inte fungerar riktigt som det ska i vårdnadsfrågorna finns också en möjlighet att ta kontakt med kommunens socialnämnd. Där kan ni få hjälp att komma överens om olika lösningar genom så kallade samarbetssamtal (FB 6:18).

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare