Gemensam bestämmanderätt vid delad vårdnad

Sonens mamma reser utomlands i 15 dgr, vi har gemensam vårdnad samt jag har inga som helst invändningar mot resan. Det jag inte samtycker till är att hon lämnar våran son utomlands hos sina föräldrar i 4-5 dgs för att göra en resa till ett annat land. Tanken på att Jag befinner mig i Sverige känns olustigt vad kan jag göra förutom att inte ge mitt samtycke? Hon har fast beslutat sig för detta oavsett mitt tycke.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadshavares bestämmanderätt regleras i föräldrabalken

Barnets vårdnadshavare har en rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Har barnet två vårdnadshavare ska de gemensamt utöva bestämmanderätten (6 kap. 13 § 1 st. föräldrabalken). Enligt huvudregeln ska alltså du och din sons mamma gemensamt fatta beslut. Den förälder som har barnet hos sig har dock enligt lag rätt att ensam fatta vissa beslut. Exempelvis sådana beslut som rör den dagliga omsorgen (6 kap. 13 § 2 st. föräldrabalken).

Att lämna barnet hos en barnvakt (i detta fall morföräldrarna) är ett sådant beslut som rör den dagliga omsorgen. Oavsett samtycke från dig eller inte kan din sons mamma därför välja att fullfölja sina planer.

Om detta skulle ske ofta och i sådan pass stor utsträckning att din son skulle ta skada skulle jag dock rekommendera dig att begära ensam vårdnad. Barnets bästa är nämligen centralt för ett beslut gällande hur vårdnaden ska uppdelas (6 kap. 2a § föräldrabalken). Jag vill dock poängtera att detta inte är något alternativ om det som i detta fall, verkar röra sig om en engångsföreteelse.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare